Ouders op bezoek

Zoals al bleek uit het bericht van gisteren, waren mijn ouders afgelopen weekend bij me op bezoek. Ze arriveerden vrijdag een het eind van de middag in Girona en na enig zoeken van hun kant, ontmoetten we elkaar in de buurt van hun hotel. Toen het inchecken achter de rug en de kamer bekeken was, zijn we naar mijn appartement gegaan.

Vrijdagavond hebben we elkaar verder niet veel gezien, omdat ik een etentje had met de groep van de universiteit. Dat was heel gezellig, maar voor mijn doen ook heel laat: het was rond 22.45u dat we aan het voorafje begonnen. Ik had maar even de vrijheid genomen om rond acht uur een boterham te pakken, anders had ik dat nooit volgehouden. Na het eten zijn we nog uit geweest, waarbij bleek dat Girona wel degelijk een nachtleven heeft. De discotheek was niet super en de muziek kon ook beter, maar het was zeker leuk om hier een keer uit te gaan. Enige nadeel was natuurlijk dat ik de volgende morgen weer vroeg op moest om met m’n ouders op pad te gaan…

Zaterdag hebben we min of meer dezelfde wandeling gedaan als ik twee weken geleden al in m’n eentje (Joodse Wijk en stadsmuur), met als extraatje een bezoek aan de prachtige kathedraal van Girona. Het is een van de grootste Gotische kathedralen ter wereld en hij zit vol met beeldhouwwerk, schilderijen, borduurwerk en andere (religieuze) kunst. Je kreeg er een Engels gesproken persoonlijke rondleiding bij, zodat je ook nog eens wist waar je naar keek. Ontzettend goed verzorgd dus, en zeer indrukwekkend.

‘s Avonds hebben we gegeten in een Catalaans restaurant, waar buitenlanders kennelijk minderwaardig zijn: wij kregen slechts één broodje bij de salade, Spanjaarden kregen er twee. Ook waren de serveersters soms wat te ijverig. M’n ouders waren iets eerder klaar met het dessert dan ik en precies toen ik met m’n laatste hap bezig was, kwam een van de serveersters hun spullen vast ophalen. En ja hoor, vervolgens ging ze staan wachten tot ik ook klaar was. Uiteraard ben ik dan zo vriendelijk om m’n mes nog eens extra zorgvuldig aan m’n vork af te vegen, m’n vork nog een keer extra af te likken, en m’n bestek extra langzaam en extra netjes op m’n bord neer te leggen. Kom zeg, wat dacht ze nou?

Zondag hebben we door een ander deel van Girona gewandeld, maar niet zo lang als zaterdag. Zo veel is er uiteindelijk ook niet te zien hier (nog wel een hoop musea, maar daar hadden we geen zin in), dus dan is het leuker om een terrasje te pakken en bij te kletsen. Bovendien moesten m’n ouders om 15.00u weer op het station zijn voor de bus naar het vliegveld, dus zo heel veel tijd hadden we die dag toch niet meer.

Dat was dus de eerste keer dat ik m’n ouders op visite heb gehad, en we vonden het alledrie erg leuk. Als ik over een paar maanden in Leiden woon mogen ze nog wel eens langskomen.

1 thought on “Ouders op bezoek”